تاریخ ارسال : ۲۷ مهر ۱۳۹۵

حضور بازرسان نامحسوس در بازار لوازم خانگی

حضور بازرسان نامحسوس در بازار لوازم خانگی

فاز جدید مبارزه با عرضه اقلام قاچاق در بازار آغاز شده و فعالان صنفی معتقدند برای مبارزه با قاچاق باید گمرکات و ایست‌های بازرسی بین راهی هم همکاری کنند.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، مبارزه با قاچاق کالا وارد فاز جدیدی شده است و اصناف وظیفه نظارت و جمع آوری کالای قاچاق از سطح توزیع را برعهده گرفته‌اند. براین مبنا طی روزهای گذشته و به طور مشخص از شنبه، بازرسان اصناف وارد صنف فروش لوازم تجهیزات پزشکی و عطاری‌ها شدند تا کالاهای قاچاق را شناسایی کنند.بازرسان امروز دوشنبه هم به سراغ طلافروشان و فروشندگان لوازم آرایشی بهداشتی می‌روند تا عرضه اقلام قاچاق در این صنف را هم بررسی کنند. اما یکی از بزرگترین عرصه‌های جولان اقلام قاچاق،  بازار لوازم خانگی است.

در واقع طرح مبارزه با قاچاق کالا  از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات با همکاری اصناف  ابتدا در  بازار لوازم خانگی کلید خورد و پس از گلایه‌ اصناف، اجرای آن متوقف و به بازرسان اصناف واگذار شد.

در جریان طرح مبارزه با قاچاق کالا، مغازه داران امین حضور معتقد بودند که این طرح باعث افزایش قیمت برخی کالاها شده و عرضه در بازار کم شده است. همچنین آنها معتقد بودند که نمایندگی‌های رسمی خودشان واردکنندگان کالای قاچاق به کشور هستند. موضوعی که رئیس اتحادیه لوازم خانگی آن را رد می‌کند.

نمایندگی‌های رسمی قاچاق نمی‌کنند

محمد طحان پور  با اشاره به اینکه برای جمع آوری کالاهای قاچاق بازرسی فعال شده است و در شهر به صورت گردشی، بازرسان نامحسوس اتحادیه حضور دارند، گفت: اینکه نمایندگی‌های رسمی قاچاق کالا داشته باشند را نمی‌پذیرم البته در گذشته این اتفاق افتاده بود که در کانتینرها در پشت قطعاتی که بصورت قانونی وارد می‌کردند کالای قاچاق می‌گذاشتند و گمرک هم توجهی به انتهای کانتینر نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه در همان زمان آن نمایندگی‌ها جریمه شدند و کالاهای آنها توقیف شد، افزود: این اتفاق دیگر نمی‌افتد زیرا گمرکات هم زیر سوال می‌روند، الان دقت بیشتری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمده لوازم خانگی قاچاق در کشور مربوط به کالاهای ریز است، اظهار داشت: کالاهایی مانند جاروبرقی یا وسایل برقی کوچک آشپزخانه سهم بیشتری از قاچاق را به خود اختصاص می‌دهند. زیرا در یک کانتینر تعداد بیشتری کالای ریز جا می شود تا کالایی مانند یخچال ساید بای ساید.

سندسازی می‌کنند

طحان پور با اعلام اینکه معتقدیم که کالاهای قاچاق با کانتینر وارد کشور می‌شود بنابراین در بحث قاچاق کالا فقط بخشی مربوط به اصناف است، گفت: یک بخش در گمرکات است و بخشی دیگر در ایست‌های بازرسی بین راهی است. در خیلی مواقع می‌بینیم که سند سازی می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه کسانی که کار قاچاق می‌کنند تنها نیستند و به هرحال یک گروه‌ها این کار را انجام می‌دهد، اظهار داشت: وقتی در یک کار سرمایه گذاری می‌شود با برنامه ریزی است.

هنوز لیست افزایش قیمت از شرکت‌های تولیدکننده نداریم

وی همچنین در خصوص اینکه برخی فروشندگان کالاهای قاچاق را به انبارها برده‌اند و موجب کمبود کالا در بازار شدند، گفت: ما شنیدیم که کالاهای لوازم خانگی گران شده اما هنوز لیست قیمت گرانی از شرکت‌ها نداشتیم بنابراین تازمانی که لیست رسمی یک شرکت به ما ارائه نشود افزایش قیمت مورد تایید ما نیست.

طحان پور با بیان اینکه برخی افزایش قیمت‌ها توسط بازاریان انجام شده و شرکت‌ها گران نکرده اند، افزود: لیست قیمتی مورد تایید ما است که آرم و مهر شرکت مربوطه را داشته باشد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اعلام اینکه اینکه می‌گویند کالای خارجی بین 20 تا 25 درصد گران شده را تایید نمی‌کنیم و این فروشندگان هستند که با استفاده از جو بازار اقدام به افزایش قیمت می کنند، گفت: البته در جریان این اتفاقات یک حرکتی برای افزایش قیمت اتفاق می‌افتد اما این افزایش برای کالاهایی بوده که از دو سال پیش افزایشی نداشتند و درخواست افزایش قیمت بین 6 تا 8 درصد را به سازمان حمایت داده بودند.

وی با بیان اینکه در ماه محرم و صفر خرید کمتر است و رکود بیشتری در بازار داریم، اظهار داشت: با وجود رکود، تولید انجام شده و واردات قانونی هم انجام می‌شود بنابراین پس از محرم و صفر  بازار خوبی از نظر انبوه کالا داریم و مردم نباید نگرانی بابت افزایش قیمت داشته باشند.

طحان پور با تاکید بر اینکه کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان را قبول ندارم، گفت: وقتی دولت در خصوص حمایت از تولید داخل وام 10 میلیونی می‌دهد نشانگر انباشت کالاها است. حتی اعلام شده که دو برند خارجی کالاهای خود را کم عرضه می‌کنند که ما این را هم قبول نداریم.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: برخی محصولات این برندها از جمله یخچال تا ماه‌های آینده تولید بیشتری خواهند داشت بنابراین کمبود کالا در بازار نداریم و این گفته برخی فروشندگان غیرمسئول است.

طحان پور ارائه فاکتور از سوی فروشندگان را از موضوعات اصلی عنوان کرد و گفت: اگر فروشنده‌ای در انبار و دفتر کالاهایی دارد که به فروش نرسیده می‌تواند به ما اعلام کند تا ما با شماره سریال کالاها، فاکتور را از واردکننده بگیریم. اما اگر شرکت‌هایی در فاکتور و لیست قیمت مقاومت کنند،  برخورد می‌کنیم.

حضور بازرسان نامحسوس در بازار لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص بازرسی نامحسوس از مغازه‌های لوازم خانگی، افزود: از دو روز آینده یک بازرسی خاص را از مغازه ها آغاز می کنیم و بازرسان نامحسوس که از اعضای صنف هستند و به صورت داوطلبانه کار می‌کنند بازار را رصد خواهند کرد.

وی با بیان اینکه یک فرم برای بازرسان اصناف تهیه کردیم تا بازرسان کالاها را رصد کرده و صورتجلسه کنند، گفت: این یک منبعی می شود تا افرادی که پروانه کسب ندارند مشخص شوند.

طحان پور در خصوص آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی، گفت:خوشبختانه گزارش‌هایی از بازار داریم مبنی بر اینکه کالاهای قاچاق از سطح بازار جمع آوری شده و به انبارها رفته است که این هم مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند زیرا همانطور که از سطح عرضه جمع آوری شد، خیلی باارزش است.

فروش اجناس قاچاق در شهرهای مرزی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی  با اشاره به فروش عمده اجناس قاچاق در شهرهای مرزی، گفت: فروش اجناس قاچاق در شهرهای مرزی و برخی بنادر کشور بسیار زیاد است بطوریکه کار را برای فروشندگانی که از مبادی قانونی کالا وارد کرده اند بسیار دشوار کرده است.

وی افزود: الان در برخی از این شهرها می توان ساید بای ساید را 3 میلیون تومان ارزان تر خرید. هرچند که ورود این کالاها به شهرهای دیگر سخت است اما می بینیم که اینها از شهری به شهر دیگر هم منتقل می‌شوند.

براین اساس، اتحادیه لوازم خانگی بخشنامه‌هایی را به فروشندگان ابلاغ کرده است که مطابق با یکی از این بخشنامه‌ها تولیدکنندگان باید لیست نهایی قیمت خود را به اتحادیه اعلام کنند.

همچنین در بخشنامه دیگری به اعضای صنف لوازم خانگی اعلام شده است که باید همکاری لازم را با بازرسان اصناف داشته باشند.

منبع : تی نیوز